אז מה הם, לכל הרוחות, ההבדלים בין יין אורגני ליין טבעי?
WhatsApp
כפתור הקפץ למעלה

אין מוצרים בעגלה

כבר רשומים? התחברו

משתמש חדש/אורח

*פעם ראשונה שלי כאן / נרשמתי בחנות ועליי להשלים כאן

להרשמה

ההבדלים בין יין אורגני ליין טבעי

אם לא שמתם לב, רוחות של שינוי נושבות בשנים האחרונות בכוסות היין שלנו. הסיבות לכך רבות, ובראשן החיפוש של צעירים רבים אחר השונה, האותנטי והלא מתועש אבל מעל לכל עומדים איומי שינויי האקלים וההתחממות הגלובלית, המחלחלים גם הם אל אדמות הכרמים ברחבי העולם. יותר ויותר יקבים - גדולים כקטנים - מבינים שאם הם רוצים להמשיך להתקיים, עליהם לעמוד בסטנדרטים החדשים שהקהל דורש מהם. הם מפנימים שאם הם רוצים שהגפנים ימשיכו לצמוח על האדמה שלהם, עליהם להתחיל ולהתייחס אליה קצת יותר טוב. וכך, הם עוברים לשיטות חקלאות מקיימות יותר בכרמים, מפחיתים בחומרים כימיים להדברה, עישוב ודישון וחוזרים לשיטות מסורתיות שאפיינו את החקלאות בתקופות של טרום המהפכות הטכנולוגיות של המאה הקודמת. 

 

הגל החדש הזה של היין (כמו גם של ענפי חקלאות שונים או אופנה וטקסטיל למשל), ששואף לחקלאות בת קיימא, הוא חלק בלתי נפרד מטרנדים עולמיים ומהווה מעין תנועת נגד לתיעוש וההנדוס של מוצרי מזון ומשקאות, המתאפיינת ברצון לשבור את האליטות הישנות ולהנגיש מזון ומשקאות טובים יותר, בריאים יותר, אקולוגיים יותר ובסופו של דבר - גם טעימים יותר.

 

בתוך כל התנועה הזאת, מתנוססות שיטות שונות לחקלאות מזון ומשקאות ולייצור יין בפרט. אם אתם קצת מתעניינים בנושא, בוודאי שמעתם על חקלאות אורגנית ועל יינות טבעיים, ואם התבלבלתם בין השניים, זה רק טבעי(!). אז אל דאגה, באנו לעשות לכם קצת סדר: 

 

אז מה בעצם ההבדל בין יין אורגני ליין טבעי? 

 

יינות אורגניים מיוצרים מענבים שצמחו בשיטות אורגניות, כלומר, ללא שימוש בחומרים כימיים להדברה, דישון ועישוב, כשלמעשה כורמים רבים לא משתמשים כלל בחומרים שכאלו וחלק גדול משתמש בחומרים ביולוגיים. הכורמות האורגנית התפתחה בעשורים האחרונים, לאחר שיצרני יין רבים הבינו שחומרים כימיים מזיקים לאדמה, לגפן ובסופו של דבר גם ליין. כורמים בשיטות אורגניות מתייחסים אל הגפן כאל חלק בלתי נפרד מהטבע, ולכן הם ישתדלו להזין את הגפן בחומרים טבעיים בלבד. ליינות אורגניים יש תו תקן המעוגן בחוק ועל גבי הבקבוק תהיה חותמת ברורה המזוהה עם יינות שיוצרו בשיטות אורגניות. אבל אל תתנו לתוויות לבלבל אתכם. חקלאים נהדרים רבים מייצרים את היין שלהם בשיטות אורגניות לחלוטין ופשוט מסרבים לשלם לרשויות על קבלת התעודה, אז תמיד טוב לקרוא היטב על היין ברחבי הרשת וכמובן לשאול אותנו על שיטות החקלאות לפני שמסתכלים על התוויות. 

 

לעומת זאת, ליינות טבעיים אין שום הגדרה בחוק ולא תמצאו תעודות ותוויות המגדירות את היין כטבעי. כדי להבין יינות טבעיים, חשוב ראשית כל לדעת שיין הוא אחד ממוצרי המזון היחידים בעולם שאין שום חובה לציין עליו את רשימת הרכיבים שבו. כלומר - יקבים רבים, ובעיקר הגדולים והמתועשים שבהם - יכולים להוסיף חומרים משפרי ומאזני טעם או מזרזי תהליכים כמו חומצות וסוכרים, וכמובן שמרים המיועדים להתססת התירוש לכדי יין, שנוצרו בתנאי מעבדה. 

 

איזבל לז׳רון, מי שנחשבת לאחת הדמויות הבולטות היום בקרב תנועת היינות הטבעיים הפורחת בעולם, מגדירה יין טבעי כיין שהחקלאות בכרם שלו היא אורגנית או ביודינאמית. אדמה חיה. לחלוטין. העשייה בכרמים וביקב לפי הגדרתה תיעשה עם מינימום התערבות - יין ללא תוספים בדגש על התנאי הכמעט הכרחי ליינות טבעיים - ללא תוספת של גופרית דו-חמצנית (ביסולפיט, חומר הנועד לשמר את היין). ההתססה של היינות הטבעיים תהיה תסיסה ספונטנית, המבוססת לא על שמרי מעבדה נבחרים אלא על שמרים החיים על הענבים, בכרמים וביקב. במילותיה של לז׳רון: ״יין טבעי הוא לא דבר חדש. הוא מה שיין תמיד היה, ועדיין, איכשהו היום הפך לנדיר, לטיפה קטנה באוקיינוס גדול, אבל אללי, איזו טיפה״! 

 

מאחר ויננים/יות של יין טבעי מכינים את היין שלהם עם מינימום של התערבות, מטבע(!) הדברים, פרופיל הטעמים של היינות האלו פעמים רבות יהיה שונה ממה שהחיך שלנו הורגל אליו. היינות הפראיים האלו הם יינות שידרשו לעתים קרובות מהקהל פתיחות מסויימת, ורבים מהם ידרשו פתיחה מוקדמת של היין ומזיגתו לדיקנטר טרם השתייה ממנו. 

 

עכשיו, כשאתם קצת מבינים את ההבדלים, קחו את הידע הזה כמסגרת ממנה תוכלו להתחיל ולחקור לעומק על אילו יינות אורגניים ו/או טבעיים אתם הכי אוהבים. הנה לינק לכל היינות האורגניים והטבעיים שאנחנו מציעים בחנויות שלנו >>>> אורגנים וטבעיים